Monday, September 7, 2009

:: Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan Part 3 & 4 :


Ha,mggu2 terakhir ramadhan ni elokla kita memperbanyakkn amalan2 di mlm hari...perbanyakkn amalan2 sunat, krn 10hari terakhir ni, malam lailatulqadar..malam lailatulqadar ni kalo sesiapa yg beribadat/ berjaga malam, akan dapat ganjaran seakan beribadat 1000bulan...perghhh, marilah kita sama2 ambik peluang ni!So, me sambung lagi doa harian pd bulan ramadhan utk hari ke-15 sampai la hari ke-30..(I'allah, semoga kita sume mendapat keberkatan dr-Nya, amin..)

Doa Hari ke-15:
> Ya Allah,berilah aku rezeki berupa ketaatan org2 yg khusyuk, dan lapangkanlah dadaku dgn taubatnya org2 yg menyesal, dgn keamanan-Mu, wahai Keamanan utk org2 yg takut.

Doa Hari ke-16:
> Ya Allah, berilah aku kemampuan utk hidup sebagaimana kehidupan org2 yg baik. Dan jauhkanlah aku dr kehidupan bersama org2 yg jahat. Dan naungilah aku dgn rahmat-Mu hingga sampai kpd alam akhirat. Demi ketuhanan-Mu Wahai Tuhan seru sekelian alam.

Doa Hari ke-17:
> Ya Allah, Tunjukkanlah aku kpd amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita2ku.Wahai Yang Maha Mengetahui keperluan, tanpa pengungkapan permohonan.Wahai Yg Maha Mengetahui segala yg ada di dlm hati seluruh isi alam. Selawat ke atas Nabi Muhamad dan keluarganya yg suci.

Doa Hari ke-18:
> Ya Allah, Sedarkanlah aku akan berkat2 yg terdapat di saat saharnya dan sinarilah hatiku dgn terang cahayanya dan bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku utk dapat mengikuti ajaran2nya, Demi cahaya-Mu, Wahai penerang hati para ariffin.

Doa Hari ke-19:
>Ya Allah, penuhilah bahagianku dgn berkat2nya dan mudahkanlah jalanku menuju kebaikannya.Janganlah kau jauhkan aku dari penerimaan kebaikan2nya, Wahai pemberi petunjuk kpd kebenaran yg terang.

Doa Hari ke-20:
> Ya Allah, bukakanlah bagiku pintu2 syurga dan tutupkanlah bagiku pintu2 neraka, dan berikanlah kemampuan padaku utk membaca Al-Quran Wahai penurun ketenangan di dalam hati org2 Mukmin.

Doa Hari ke-21:
> Ya Allah, berikanlah aku petunjuk menuju kepda keredhaan-Mu, dan janganlah Engkau memberi jalan kpd syaitan utk menguasaiku,Jadikanlah syurga bagiku sebagai tempat tinggal dan peristirehatan, Wahai Pemenuh keperluan org2 yg meminta.

Doa Hari ke-22"
> Ya Allah, Bukakanlah bagiku pintu2 kurnia-Mu, turunkan utkku berkat2-Mu.Berikanlah kemampuan utkku kpd penyebab2 keredhaan-Mu, dan tempatkanlah aku di dalam syurga-Mu yg luas, Wahai penjawab doa org2 yg di dalam kesempitan.

Doa Hari ke-23:
> Ya Allah, suciknlah aku dari dosa2, dan bersihkan lah diriku dari segala aib.Tanamknlah ketaqwaan di dalam hatiku, Wahai Penghapus kesalahan org2 yg berdosa.

Doa Hari ke-24:
> Ya Allah, Aku memohon kpd-Mu, hal2 yg mendatangkan keredhaan-Mu, dan aku berlindung dengan-Mu, dan hal2 yg mendatangkan kemarahan-Mu, dan aku memohon kpd-Mu, kemampuan utk mentaati-Mu, serta menghindari kemaksiatan terhadap-Mu, Wahai Pemberi para peminta.

Doa Hari ke-25:
> Ya Allah, Jadikanlah aku org2 yg mencintai Auliya'-Mu dan memusuhi musuh2 Mu. Jadikanlah aku pengikut sunnah2 penutup Nabi-Mu, Wahai Penjaga hati para Nabi.

Doa Hari ke-26:
> Ya Allah, Jadiknlah usahaku sbg usaha yg disyukuri, dan dosa2ku diampuni, amal perbuatanku diterima, dan seluruh aibku ditutupi, Wahai Maha Pendengar dan semua yang mendengar.

Doa Hari ke-27:
>Ya Allah, Rezekikanlah (turunkanlah) kpdku keutamaan LailatulQadar, dan ubahkanlah perkara2 yg susah menjadi mudah.Terimalah permintaan maafku, dan hapuskanlah dosa dan kesalahanku, Wahai Yg Maha Penyayang terhadap hamba2nya yg soleh.

Doa Hari ke-28:
>Ya Allah, Penuhkanlah hidupku dgn amalan2 sunnah, dan muliakanlah aku dgn terkabulnya semua permintaan.Dekatkanlah perantaraanku kpd-Mu di antara semua perantara, Wahai Yg Tidak tersibukkan oleh permintaan org2 yg meminta.

Doa Hari ke-29:
> Ya Allah, Liputilah aku dgn rahmat dan beriknah kpdku Taufiq dan penjagaan. Sucikanlah hatiku dari noda2 fitnah Wahai Pengasih terhadap hamba2nya yg mukmin.

Doa Hari ke-30:
> Ya Allah, Jadiknlah puasaku disertai dgn syukur dan penerima di atas jalan keredhaan-Mu, dan keredhaan Rasul.Cabang2nya kukuh dan kuat berkat pokok2nya, demi kenabian Nabi Muhamad dan keluarganya yg suci, dan segala puji bg Allah Tuhan sekalian alam...Amin Ya Rabbal Alamin...

p/s: doa2 di atas mungkin sudah diubah sedikit makna nya kepada mksud yg lebih mudah difahami...Semoga kita sume tergolong dlm kelompok org2 yg beriman ke jalan-Nya..Amin

1 comment: